Fiscale oudedagsreserve afname.

  • jan

    Stel een ondernemer heeft in Box 1 een z.g. “0” inkomen. Hij heeft op dat moment ook een fiscale oudedagsreserve op zijn balans staan. Is het nu mogelijk om met behulp van de heffingskortingen (die inweze niet benut worden), om vrijwillig de for af te laten nemen, zodat deze heffingskortingen tot dit bedrag volledig benut worden.

    (het is dus niet de bedoeling om een een lijfrente te kopen!!)

    Gaarne uw advies of dit mag of niet

    Gr,

    Jan.

  • John-itm

    Beste Jan

    Als ik het goed begrijp :

    je wilt het belasting voordeel wat je hebt genoten door de FOR toe te passen nog een keer terughalen door in de “magere jaren”" de heffingskorting in mindering te brengen op de gereserveerde FOR.

    Dit houdt in dat de belastingdiens je FOR nog een keer gaat betalen.

    Spijt me Jan, dat lukt niet.

  • Gerard

    kan ik een onbetaalde rekening aftrekken van mijn FOR?

  • www.joasfd.nl

    Art. 3.70 van de inkomsten belasting bespreekt in welke gevallen de For moet of mag afnemen.

    lid 1 punt a geeft de enige vrijwillige mogelijkheid aan.

    "Artikel 3.70. Afnemingen

    1.De oudedagsreserve neemt af met:

    a. een door de belastingplichtige te kiezen bedrag, maar met ten hoogste het bedrag van de premies voor lijfrenten die in het kalenderjaar als uitgaven voor inkomensvoorzieningen in aanmerking worden genomen;

    b. het bedrag waarmee de oudedagsreserve het ondernemingsvermogen bij het einde van het kalenderjaar overtreft indien:

    1°. in het kalenderjaar de onderneming of een gedeelte van de onderneming is gestaakt;

    2°. de belastingplichtige bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt of

    3°. de belastingplichtige in het kalenderjaar en in het voorafgaande kalenderjaar niet aan het urencriterium voldoet.

    2.Het bedrag van de afnemingen wordt in de winst opgenomen."

    In gewoon nederlands betekend dit dat je je for af kan laten nemen als je hem omzet in een lijfrente. Als je een lijfrente hebt dan heb je dus de keus of je het in mindering brengt op de jaarruimte, reserveringsruimte of for.

    Wil je hem niet omzetten naar een lijfrente dan kan hij alleen op de verplichte momenten vrijvallen in de winst.

  • John B

    Je kan de for laten afnemen door omzetting in een lijfrente; is banksparen voor pensioenvoorziening heden ook een optie?