Beste MKBer,
Bij deze ben ik her en der aan het informeren of er ook andere MKBers (vooral de kleinere MKBer) actief door de overheid benaderd zijn voor het gaan exporteren en dat ze door dezelfde overheid lekker zijn gemaakt doordat ze (de kleine MKBer) een vette worst door hen (de overheid) werd voorgehouden in het kader van de PSB-regeling.
Mijn geval is dat de EVD (Economische VoorlichtingsDienst, een overheidsinstantie) me via mijn oude HEAO-opleiding benaderd heeft en de exportsubsidie via de Kamer van Koophandel en Senter Internationaal “geregeld” (oftewel toegekend) heeft. In de overeenkomst (exportsubsidie kader PSB 2000) wordt als deadline 13 december 2002 gesteld. Na positief overleg met de EVD, de Kamer van Koophandel en Senter Internationaal in oktober en november 2002 heb ik de uiteindelijke afronding van de subsidie eind november/begin december 2002 willen doen. Het betreft het indienen van de rekeningen. Blijkt ineens (zonder communicatie naar mij toe) dat de deadline VIER maanden teruggedraaid is. De deadline is nu ineens 3 augustus 2002 geworden. Ik ‘mag’ nu een bezwaarschrift indienen, dan kunnen exact dezelfde personen me over 3 maanden (met geluk) exact hetzelfde mededelen. Geen uitbetaling van de exportsubsidie door overschrijden deadline.
Nu blijkt dat heel de administratie in december 2002 van de Kamer van Koophandel naar de EVD is verhuisd en dat ze daardoor niet operationeel in november/december 2002 tot eind januari 2003 waren. Ook blijkt de EVD niet verantwoordelijk voor wat hun vertegenwoordigers bij de Kamer van Koophandel en Senter Internationaal geadviseerd of beweerd hebben. Zowel niet qua deadline als inhoudelijk. Het onderdeel presentatiemateriaal is toch heel wat anders dan toen men (de Kamer van Koophandel) mij ermee over de streep getrokken heeft om een eigen zaak te beginnen.
M.i. is hier niet alleen sprake van oplichterij (door gesjoemel met deadlines), ook is hier sprake van concurrentievervalsing. Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij de kleinere MKBer het onderspit moet delven na gemaakte kosten. In mijn geval is het zelfs zo dat er directe sprake is van concurrentievervalsing. Ik ben namelijk directe concurrent van zowel de EVD als de Kamer van Koophandel en Senter Internationaal. Via een actieve salescampagne van hen heb ik ook een exportcursus gevolgd. Deze wordt uitgevoerd door een exportopleidingsbureau, die na de gevolgde cursus tevens ook een directe concurrent van mijn bedrijf blijkt te zijn. Het diploma kreeg ik dan ook meer dan een jaar na het behalen van de cursus. Dat is in ieder geval sneller dan de restitutie van de subsidie op de exportcursus.
Hebben jullie als MKBer ook een dergelijke ervaring? Laat het me a.u.b. weten. Misschien dat er een gezamenlijke actie op touw kan worden gezet dit euvel uit de wereld te helpen. Als de overheid ons actief “stimuleert” om te internationaliseren en het concurrentiebeding hoog in het vaandel heeft staan, dan moeten ze ook de aangegane verplichtingen richting de kleine MKBer nakomen. Zonder tijdrekken.
Ik hoop dat jullie reageren. Alvast mijn dank.
Dignus