herinvesteren winst

• 1956

Wie kan mij vertellen wat een normaal percentage is om van je winst te herinvesteren?

Om de werkzaamheden binnen mijn bedrijf zo soepel mogelijk te laten verlopen investeer ik regelmatig in apparaten die tijd besparen, personeel is immers de gruwelijkste kostenfactor.

Toch blijkt keer op keer mijn winst weer aan de magere kant te zijn.

Ik doe het dus niet goed (genoeg). Ik vraag me af of ik misschien te veel investeer, ik schat ongeveer 20 % van mijn netto winst.

Maar doe ik dat niet dan ben ik weer meer aan personeel kwijt…

Ik heb weer een mager jaar achter de rug, een paar dure zieken gehad (ja, ik ben daarvoor wel duur verzekerd, maar wel met zes weken eigen risico, en net twee personeelsleden die bijna zes weken ziek zijn geweest, tel uit je winst…) en ik begin het ondernemen gewoon spuugzat te raken want ik weet echt niet meer hoe het dan wel moet.

Graag reacties!

1956

• ondernemer

Herinvesteren van winst is een goede zaak. Pas er echter voor op al je winst weer in het bedrijf te steken. Een beetje opzij leggen voor mindere tijden kan nooit kwaad.

Investeren doe ik altijd om het volgende te bereiken:

- meer omzet en

- minder voorraden en

- minder kosten

Daardoor meer winst. Wat ik altijd in de gaten houd is de cashflow, zolang er elke maand meer binnenkomt dan er uitgaat, is er eigenlijk weinig aan de hand.

Beschouw ondernemen als jongleren met 10 balletjes tegelijk en er mag geen bal op de grond vallen.

suc6

• 1956

Bedankt voor je reactie ondernemer!

Het is inderdaad jongleren met heel veel balletjes, en het op het moment gaat er weer iedere maand een beetje meer uit dan dat er binnenkomt.

De juiste balans vinden is erg moeilijk en of ik het nog leuk vind? Nee. Punt!

Jammer genoeg niet, het komt er op neer dat je bezig bent om je personeel van een leuke baan met vast salaris te voorzien en de fiscus een plezier te doen.

Wat voor jezelf rest is een mager inkomen en veel zorgen en risico's.

Ik hoop binnenkort iets anders te gaan doen, weet alleen nog niet wat, misschien best wel weer zelfstandige want ik heb toch graag zelf de touwtjes in handen maar dan wel absoluut zonder personeel.

1956

• ondernemer

Wat is het alternatief? Werken voor een baas?

Overigens hoor ik van veel ondernemers dat ze zelf minder verdienen dan het personeel, dat klinkt mij zorgelijk in de oren. Kijk ik hoef geen tonnen te verdienen, maar ik ben degene die het risico loopt, dus mag ik daar ook voor betaald worden!

In wat voor branche zit je?

Ondernemer

mgboer@hotmail.com

• 1956

Ja, het personeel verdient meer dan m'n partner en ik samen, en als je daarbij

alle risico's in ogenschouw neemt en je uren telt (samen zo'n 100 uur per

week) ben je dus gewoon niet goed snik.

Mijn personeel zit in het SFB, nou dan weet je het misschien wel, goed salaris,

vet vakantiebonnen en lekker om half vijf naar huis.

De vakkennis zit absoluut bij mij, dat durf ik zonder valse bescheidenheid

zonder meer te stellen, maar aan werken kom ik zelf niet toe, ik loop de

hele dag achter die zes duurbetaalde mannen aan die bij ieder wissewasje

mijn advies en hulp nodig hebben.

Wij hebben zelfs geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, te duur, dus als

het mis gaat met m'n gezondheid ben ik in no time failliet, alles kwijt en

kan ik de bijstand in.

Wat ik wel moet gaan doen is nog niet vastomlijnd maar ik weet inmiddels

wel wat ik NIET moet doen!

Vr. gr.

1956

• ondernemer

Stuur me es een mailtje, dan kunnen we wat verder brainstormen.

Marco

mgboer@hotmail.com