DGA, belasing en verzekering

• P. van Wateren

Wie kan me van advies dienen?

Sinds kort heb ik een belang in een bedrijf van 25%

Ik ben eigenaar voor 25 % van een onderneming.

Daarnaast is er een eigenaar die een belang heeft van 75%

Mijn vragen:

1) Ben ik nu directeur groot-aandeelhouder volgens de belasting of moet je dan minimaal 50% belang hebben?

2) Hoe moet ik me dan gaan verzekeren als ik WEL als directeurgrootaandeelhouder wordt beschouwd en hoe indine niet?

3) Moet ik vanuit mijn werkmaatschappij (waarin ik participeer) ook aan de belasting premie afdragen en zo van welk bedrag?

- een vast managementfee vastgelegd in contracten.

4) Ben ik (of de werkmaatschappij waarin ik participeer) verplicht premie af te dragen voor de WAZ (= wet arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen?

en ook voor de WAO?

5) Hoe moet of kan ik me particulier verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid)?

• P. van Wateren

over dit onderwerp?

• Ad de Beer

Ik zou maar even met een accountant of fiscalist gaan praten, die hebben handige boekjes voor dga's.

Zolang je alleen aandelen hebt en geen activiteiten intern verricht ben je GA zodra je ook directietaken doet ben je DGA, dan sta je op de loonlijst en bej je dus verzekerd (binnen grenzen) voor allerlei zaken.

Maar de beste info toch bij een accountant of mogelijk KvK.

Ad de Beer

• Kees

Probeer het eens bij gelukkigbenikverzekerd; www.gelukkigbenikverzekerd.nl

Voor mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering en voor de waz ben ik daar goed geholpen. Ik ben door hun uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat goedkoop duurkoop is. In deze materie zit zoveel kaf onder het koren, ongelovelijk wat een verschillen in voorwaarden.