Debiteurenverzekering voor MKB en ZZP

  • John van Soest

    Het merendeel van de MKB-bedrijven en ZZP-ers kan momenteel niet verzekerd worden om het debiteurenrisico af te dekken. Dit komt omdat de relevante omzet voor deze bedrijven veelal te laag is om de minimale jaarpremie te betalen aan de verzekeraar, of de kosten van een dergelijke verzekering bij kleinere omzetten relatief te hoog zijn. Daarmee is een debiteurenverzekering voor deze bedrijven ontoegankelijk. De vraag rijst echter of deze bedrijven de wens hebben om hun debiteuren te verzekeren, indien er gunstige condities kunnen worden afgesproken met een debiteurenverzekeraar.

    Op dit moment is een debiteurenverzekering alleen interessant voor de grotere bedrijven. Er is minimaal ca € 400.000 relevante omzet nodig om het voor een bedrijf interessant te maken om deel te nemen, want de minimale jaarpremie ligt vaak tussen de €3500 en €5000. Dat houdt in dat veel kleinere MKB-bedrijven en ZZP-ers hun debiteuren niet kunnen verzekeren, omdat ze te weinig relevante omzet hebben. De debiteuren vormen vaak wel één van de grootste posten op de balans, waarbij het debiteurenrisico de laatste tijd alleen maar is toegenomen. Bovendien betalen de kleinere MKB-ers en ZZP-ers een relatief hoog percentage (tussen 0,6-1%) van de omzet, omdat de relevante omzet te laag is voor de verzekeraar (hoe hoger de verzekerde omzet, hoe lager de premie).

    De idee is om een collectieve debiteurenverzekering op te starten, waarbij de MKB-bedrijven en ZZP-ers hun omzet/debiteuren via het collectief kunnen verzekeren. In dat geval daalt de minimale jaarpremie voor een bedrijf van € 3500 naar € 500. Bovendien geldt dan niet de verzekerde omzet per afzonderlijk bedrijf, maar de omzet van alle deelnemers gezamenlijk, waarmee de premie kan dalen naar ca 0,5%.

    Hierdoor kunnen zelfs ZZP-ers met een relevante omzet van slechts ca € 60.000 (ipv € 400.000) deelnemen tegen een premie van 0,5% en een minimale jaarpremie van € 500. Op deze wijze wordt een debiteurenverzekering voor praktisch ieder bedrijf toegankelijk en kunnen we de debiteurenrisico's en de bedrijfskwetsbaarheid reduceren. Dit idee is reeds besproken met een debiteurenverzekeraar en is accoord bevonden, mits we van minimaal 30-40 bedrijven een intentieverklaring hebben ontvangen dat zij willen deelnemen.

    Is het voor u of uw bedrijf wenselijk om u te verzekeren in een collectieve debiteurenverzekering? Omdat de relevante omzet van het collectief vele malen hoger is dan onze afzonderlijke omzet, kunnen we gunstige condities afspreken met een verzekeraar en maken we een dergelijke verzekering toegankelijk voor praktisch ieder bedrijf.

    Spreekt dit idee u aan? Ik hoor het graag van u.

    Met vriendelijke groet,

    John van Soest

    Producentencoöperatie PROCO Nederland UA

    www.prococoop.nl

  • P. Hakze

    Geachte heer Van Soest,

    Interesante discussie. In mijn praktijk kom ik regelmatig dergelijke problemen tegen. Zijn er mogelijkheden voor mij als tussenpersoon om hierin te gaan bemiddelen?

    Met vriendelijke groet,

    P. Hakze

    Hakze Verzekeringen

    tel 0513 436270

  • L Wolfbestratingen

    Geachte heer,mevrouw,

    Omdat ik steeds meer te maken heb met slecht betalende debiteuren zou ik graag info willen ontvangen hoe ik dit moet aanpakken.

    Als ik een debiteurenverzekering afsluit wil ik graag weten wat hier de kosten van zijn.

    Wordt dit berekend naar de omzet of per ingediende factuur?

    Ik heb een eenmanszaak met 2 zonen in dienst en enkelen via payroll

    graag zo spoedig mogelijk een reactie van uw kant, indien mogeleijk.

    met vriendelijke groet,

    M Wolf

  • R.Zapletal

    Geachte heren,

    Dit is een interessante discussie.

    Ik ben wel geïnteresseerd on een dergelijk collectief.

    Met vriendelijke groet.

    R.R.Zapletal